WANNEER KAN ER MINDFULNESS WORDEN  INGEZET?

Mindfulness kan van nut zijn bij allerlei gevoelens en gedrag waar van mensen last kunnen hebben.
Kortom, al die moeilijkheden waaraan je-ook zonder mindfulness-met de juiste instructies, de juiste inzet en het juiste doorzettingsvermogen zou kunnen werken.

Veel wetenschappelijk onderzoek wijst erop dat mindfulness effectief kan zijn bij de volgende psychische klachten of een  goede aanvulling is op bestaande behandelmethoden:

  • Depressieve klachten
  • Preventie van terugkerende depressies
  • Stress en burn-out
  • Generaliseerde angststoornis ( piekerstoornis )
  • Obsessiecompulsieve stoornis ( dwangklachten)
  • Paniekstoornis
  • Sociale fobie
  • Eetstoornis
  • Pijnklachten
  • Relatieproblemen
  • Verwerkingsproblemen
  • Verslaving
  • Persoonlijkheidsstoornis

WAAROM WERKT MINDFULNESS?

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mindfulness vijf belangrijke facetten heeft:

  • Benoemen
  • Opmerkzaam handelen
  • Niet oordelen
  • Niet reageren
  • Observeren

SAMENGEVAT:

  • Mindfulness is aandacht, toelaten, en niets doen
  • Met mindfulness leer je gevoelens beter toe te laten en los te komen van gewoontepatronen
  • Er zijn enkele meditatie oefeningen die je helpen om mindfulness te ontwikkelen
  • Mindfulness kan van nut zijn bij allerlei gevoelens en gedrag waarvan mensen last hebben
WANNEER KAN ER MINDFULNESS WORDEN INGEZET?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: