Wat doet BURN- OUT
– Je voelt je moe, ook al heb je voldoende slaap gehad
– Je bent ontevreden op je werk
– Je werkt hard maar bereikt weinig
– Je voelt je bedroeft, zonder dat daar een reden voor is
– Je vermijd mensen in je prive leven en op je werk
– Je bent vaker ziek dan vroeger
– Met andere mensen communiceren is een bron van spanning
– In je vrije tijd kijk je voornamelijk tv
– Je piekert over je werk in je vrije tijd.

Coachen bij Stress en Burn-Out
Bij het coachen van mensen die kampen met stress, overspannenheid of burn-out lenen de mensen hun beoordelingsvermogen vaak uit aan de coach.  Ze zijn de controle over zichzelf kwijt en hun lichaam is op hol geslagen.
De insteek is om mensen een minder machteloze positie te laten innemen, zodat ze weer contact krijgen met hun gevoelens en grip krijgen op hun eigen lijf en leven.

Coachplan
Interventies om stress en burn-out te doorbreken, worden opgenomen in een coachplan met 5 stappen

  • Kenmerken, oorzaken en gevolgen  en gevolgen op basis van Het BASIC ID model.
  • Een integrale aanpak van burn-out
  • Het inzetten van RET

RET en oplossingsgerichte coachen zijn in dat kader twee belangrijke instrumenten  om bewust  te worden dat gedachten en emoties zijn gevoel van vitaliteit .

Piekergedachten, faalangst en perfectionisme verminderen

Alleen nadenken over zaken wat echt nodig is en niet nadenken over zaken waar we niks aan kunnen veranderen.

  • Mindfullness , zelfbeeld en acceptatie

De kernwaarden van mindfulness is het doorbreken van de automatische piloot om je te leren in het hier en nu te leven, je bewust te zijn van je innerlijke gedachten en gevoelens.

  • We lossen op wat we kunnen en wat niet valt op te lossen moeten we accepteren
  • Acceptatie ontstaat als we het onaangename toelaten, zonder beperkingen zonder te evalueren of te oordelen en zonder een poging om iets vast te houden of weg te werken.
  • Alleen nadenken over zaken wat echt nodig is en niet nadenken over zaken waar we niks aan kunnen veranderen.

Nieuwe inzichten:
Na het bijwonen van een coachingstraject kunnen mensen beter omgaan met stressoren en de manier waarop ze bepaalde situaties en zichzelf beoordelen( hun veelal onbewuste gedachtepatronen ) zijn van groot belang voor het effect dat stress op mensen heeft en op het door hen ervaren niveau van vitaliteit.

VERGOEDINGEN!
Via de Arbo-dienst van je bedrijf
Werkgevers zijn na overleg met de bedrijfsarts vaak bereid om de kosten te vergoeden in het kader van de Wet Verbetering Poortwachter. Bijvoorbeeld in het kader van stress, burn-out en het voorkomen van langdurig ziekteverzuim. Hierbij dien je contact op te nemen met de bedrijfsarts, je leidinggevende of met de afdeling personeelszaken van het bedrijf waar je werkt.